فتح آباد خبر
http://fathabad110.ir پایگاه اطلاع رسانی فتح آباد رشتخوار

نیشابور- خبرنگار قدس: از زمانی که یادم میآید وقتی از بچهای میپرســیدی دوست داری چکاره شــوی اگر پســر بود میگفت خلبان و اگر دختر میگفــت معلم یا دکتر.
یادم نمیآید دختــری آرزوی خلبانی را در سر بپروراند و پرواز در آسمان نیلگون برایش مهیج باشــد اما اکنون دختران و زنان زیادی در کشــور داریم که رؤیای پرواز را در ســر میپرورانند.با این همــه، در حال حاضر در کشــور حتی به اندازه انگشتان دست کمک خلبان زن نداریم چه برسد به خلبان. یکی از این کمک خلبانان »هاجر عسکری« است. او متولد 1365 در مشهد است که پس از اخذ مدرک دیپلم خود در ســال 1383 از طریق
کنکور وارد دانشکده هوانوردی مشهد شد.


عسکری تنها خلبان زن شرق کشور است که با هواپیمای سنگین پرواز میکند. او چندی پیش به نیشــابور آمد و از باند پروازی باغرود بازدید کــرد که همین حضــور بهانه گفت وگویــی با این کمک خلبان زن شــد که در ادامه میآید.
*از  ورودتــان  به  دانشــکده،  تجربه نخستین پرواز و دورههایی که گذراندید برایمان بگویید؟

- پس از ورود به دانشگاه و گذشت سه سال و 6 ماه، مدرک کاردانی هوانوردی را گرفتم، آن زمــان هنوز نام خلبانی را بر این رشــته نگذاشــته بودند. ترم آخر واحدهای پرواز با هواپیماهای تک موتوره داشــتیم که پس از آن عالقه زیادی به پرواز پیدا کردم.
بــه همین دلیل بــرای نامنویســی در دوره اول)ppl( به مرکز خدمات فنون هواپیمایی مشــهد مراجعه کردم، اما از آنجا که در 17ســال پیــش از آن، هیچ خانمــی وارد این مجموعه نشــده بود، مرا نپذیرفتند تا اینکه 18 ماه بعد، با گرفتن استعالمات الزم به من اجازه پرواز دادند.

پس از آن بود که نخستین پرواز تکی خود را تجربه کردم و قابلیت پرواز و دوره اولیه خلبانی ام خوب توصیف شد.هر چه بیشتر پرواز میکردم رغبت بیشتری برای ادامه راه پیدا میکردم و همین موضوع موجب شــد دورههای دیگر را نیز یکی پس از دیگری پشت ســر بگذارم تا جایی که در سال 1391 موفق به اخذ گواهینامه خلبانی
هواپیماهای سبک شدم.

مهیج ترین خاطــرهای که دارم به پرواز تک نفــره پس از 10 ســاعت دوره آموزشــی با هواپیمای تک موتوره برمی گردد و باید این را هم بگویم که من تا سال 1383 حتی سوار هواپیما هم نشــده بودم و نخستین تجربه ام پرواز با همین هواپیماهای تک موتوره بود.

*آیا در این مدت زمینه اشتغال شما هم فراهم بود؟
- در ســال 1388 همزمــان بــا گذراندن دوره های آمــوزش خلبانــی، در هواپیمایی تابان مشغول کار شــدم.در این مدت برای استخدام به عنوان خلبان هواپیمای سنگین به شــرکتهای بســیاری درخواست دادم و با اینکــه در امتحانها نمره بــاال میآوردم، اماآنهــا معتقــد بودند گرفتــن خلبان زن ریسک است.
* با این شرایط چه شد که امید خود را از دست نداده و کار خود را دنبال کردید؟

- من معتقــدم هیچ کــس نمیتواند جای دیگری را بگیرد و برهمین اســاس با پشتکار راهم را ادامه دادم.زمانی که در شرکت تابان مشــغول کار بودم آزمون استخدامی خلبانی برگزار شــد که در آن شرکت کرده، نفر اول این آزمون شــدم که پــس از آن دوره تایپ هواپیمای بوئینــگ 808 را گذرانده و برای دوره شبیه ســازی به بلغارستان رفته و پس از برگشت، کار روی هواپیمای مسافربری را شروع کردم.
*خلبانی را چگونه توصیف میکنید؟

- خلبانی یعنی دقت، ظرافت و دستورالعمل.هنگام پرواز هر کاری شــیوهای دارد و باید از ابتدا تا پایان تمام آنها را رعایت کرد و هیچ کس حق اعمال نظر شــخصی در این حرفه ندارد.
*زمانی که وارد این رشــته شدید نگاه دیگران به شما به عنوان یک زن خلبان چگونه بود؟
- اوایل که کار خلبانی را شــروع کردم دید خوبی به من نداشــته و توانایی این کار را در یــک زن نمیدیدند، اما پــس از چند پرواز زمانی که قابلیت هایم برایشان آشکار شد از بنده استقبال کردند.
*وضعیت شرکتهای هواپیمایی کشور در جذب زنان خلبــان و کمک خلبان چگونه است؟
- شــرکت ایران ایــر که نمــاد هواپیمایی جمهوری اســالمی در همه کشورهاســت، خلبان زن ندارد و این یک نکته مبهم است. شرکت هواپیمایی تابان هم با تفکر مدیریت مجموعه که فردی فرهیخته است به زنان بها داده و در مهم ترین قســمتها هم از بانوان استفاده میکنند.
آنچه مشخص اســت هم اکنون مهمانداری رشــتهای اســت که 95 درصــد آن را زنان تشــکیل میدهند و میتــوان گفت یکی از دلایل انحصاری بــودن خلبانی حقوق بالای آن است و بیشــتر مردان نمیتوانند بپذیرند که یک زن پا به پای آنها کار کند و جلو برود.
من پس از ســالها تلاش هم اکنون کمــک خلبان هستم، اما خوشبختانه دو زن خلبان در کشور داریم که یکی از آنها بازنشسته شده است.
*کســی که عالقهمند به خلبانی است چگونه میتواند وارد این رشته شود؟
- داشــتن مدرک دیپلم برای نامنویسی در دورههای خلبانی کافی اســت، فرد میتواند با مراجعه به یک مدرســه خلبانی سه دوره را گذرانده و پــس از آن دورههای تخصصی را ببیند.
یکی از گامهای مهم در زمینه آشنایی و اطالع رســانی خلبانی این است که دانش آموزان از نزدیــک فرودگاههای هواپیماهای ســبک را ببینند و با این رشته آشنا شوند.در خیلی از کشــورها خانوادههــا از نزدیک هواپیماهــا را میبینند و این رشــته کامل برایشــان توضیح داده میشــود اما در ایران هنوز این شــرایط مهیا نشــده و بــا اینکه برای مردم جالب و هیجان انگیز اســت، اما آگاهی زیادی درباره شیوه آموزش، استخدام و مســایل دیگر آن ندارند و به نظرشان یک کار محال و بعید اســت، حال آنکه اینگونه نیســت و نامنویســی برای همه افراد در این رشــته آزاد بوده و براحتی میتوانند وارد این عرصه شوند.
*باند پروازی نیشابور را چگونه میبینید؟
- نیشابور شهر بسیار زیبا و قشنگی است که همین موضوع موجب شده پرواز بر فراز آن معرکه باشــد. فرودگاه  باغرود  نیشــابور ظرفیتهای زیــادی دارد که میتواند زمینه رشــد آن را فراهــم آورد. وجود
امکانات فوقالعاده از جمله آشــیانههای بــزرگ، باند پروازی مجهز، امکانات رفاهی و اقامتی بسیار عالی با شرایط آب و هوایی مناسب میتواند بهترینها را به مشــتریان ارایه دهد و به نظر من این مجموعه در حد فرودگاههای مختص هواپیماهای ســبک یک کشور اروپایی است و ایــن را نیز باید مد نظر داشــت از آنجا که
نیشــابور از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار است میتواند ترافیک هوایی زیادی داشته باشــد که یک ویژگی عالی برای این شهر است.


برچسب‌ها: فتح آباد خبر, فتح آباد رشتخوار, تنها خلبان زن شرق کشور
ارسال در تاريخ چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ توسط احمد سلیمانی
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

اسلایدر